Hyvästit säästöliekille – Petran hyvinvointitarina


Petra (1)
Petralle Virtavalmennus tarkoitti koko päivärytmin ja ruokailun muuttamista.

Terve, energinen tulevaisuus!

Näin ajattelin kun ensimmäiseen Virta-valmennuksen luentoon otin osaa, ja näin ajattelen edelleen.

Suhtaudun usein kaikkeen uuteen pienellä varauksella, että näinköhän on. Kunnes kokeilin ja huomasin, että jo pienillä muutoksilla on vaikutusta niin jaksamiseen kuin koko kehon hyvinvointiin. Hyvinvointiin, joka kuitenkin lähtee oman kehon kuuntelemisesta, tarpeista ja samalla vaikuttaa myös mielen hyvinvointiin.

Omalla kohdallani tämä kaikki tarkoitti koko päivärytmin ja ruokailun muuttamista.

Ennen aamupala jäi usein väliin ja päivän ensimmäisenä ateriana minulla oli lounas. Sekin kyllä ihan kunnon ruokaa, mutta ei niinkään laskettuna että proteiinit ja vitamiinit olisivat siinä kohdillaan, saati että niitä olisi tarpeeksi kulutukseen nähden. Näin ollen tuli usein syötyä milloin mitäkin patukoita, hedelmiä ja karkkia, että verensokerit eivät laskisi. Kun illalla vihdoin pääsi kotiin ja sai syötyä kunnolla, oli kello jo iltapuolella. Usein vielä myöhäisenä yöpalana oli smoothie tai leipä ja nukkumaan kerkesi vasta reippaasti puolen yön jälkeen, vaikka aamulla herätyskello soi jo 5.30. Tästä kaikesta johtuen, oli usein töiden jälkeen pakko levähtää hetkeksi, että jaksoi urheilla saati olla sosiaalinen ja nähdä ystäviään.

Kirjoitin silloin 4 kuukautta sitten väsyneenä Virta-valmennuksen hakemukseen: I need this. Ja sitä todella silloin tarkoitin.

Tänä päivänä, nyt kun Virta -valmennus alkaa lähennellä loppuaan, on kiva huomata , että en ole päiväunia kaivannut koko aikana, virtaa on niin sanotusti kuin pienessä kylässä. Uni tulee iltaisin jo aikaisin, kiitos Kaisan vinkkien, magnesiumin ja hiilaripitoisen iltapalan. Näin ei aamullakaan väsytä niin paljon kuin ennen, ja aikaa jää myös aamiaiselle. Ruokailut olen nyt etukäteen miettinyt, eikä ole tarpeita napsia kuin sitä oikeaa ruokaa, kunhan ruokailut tapahtuu ajoitetusti. Myös proteiinipitoinen aamupala on saanut oman aikansa ja välipalojakaan ei tarvitse napsia kokoajan, vaan nälkä pitää lounaaseen asti todella hyvin.

Minulle tämä suunnan muutos on ollut yllättävänkin helppoa, toki olen aina pyrkinyt syömään terveellisesti ja liikkumaan aktiivisesti. Tasapaino arjen järkeilyssä (uni-työ-liikunta-vapaa-aika-ruoka) on minulta puuttunut aina ja olenkin kokenut nimenomaan ravinnon proteiini- ja hiilihydraattipitoisuuden merkityksen energian lähteenä ja hillitsijänä hyvin olennaiseksi. Samoin kumarran magnesiumille paremmista unista.

Valmennuksessa käsitellyt asiat ovat hyvinkin päivänselviä, jokainen maalaisjärjen omaavahan nämä tietää. Näin sitä helposti ajattelee, mutta suunnan muutos voi silti olla yllättävän vaikeaa, jos kukaan muu ei ole tuloksistasi kiinnostunut. Tässä valmennuksessa onkin ollut hyvää se, että myös muut ovat kiinnostuneita sinun tuloksista ja siitä miten olet voinut, sillä se lisää omaa innokkuutta asiaan ja vaikuttaa myös siihen, että jaksaa miettiä mitä suuhunsa laittaa myös jatkossa.

Minä ainakin nyt tiedän ja tällä hyväksi koetulla raiteella aion myös pysyä.

Valoisampaa kevättä!

//Petra

Kommentointi on suljettu.