Muutoksia yksi kerrallaan – Mariikkan hyvinvointitarina

mariikka
Mariikkaa Virtavalmennus on auttanut oman vireystasapainon reseptin kokoamisessa.

Muutoksia yksi kerrallaan.

Syksy on hujahtanut tänäkin vuonna vauhdilla, mutta ehkä aavistuksen virkeämmissä fiilikisissä. Kaisa Jaakkolan hyvinvointivalmennuksessa on tänä syksynä käsitelty hyvinvoinnin kulmakiviä; unen laatua, ruokavaliota ja liikuntaa.

Taustaltani olen harrastanut liikuntaa aina, nuorempana kilpatasolla ja nykyään enemmän omaksi iloksi. Oman ilon löytäminen onkin se ajoittainen hankala juttu. Ilman energiaa on vaikeaa aloittaa ja ilman aloitusta ei päästä maaliin, missä se suurin urheilun tuoma ilo on. Liikunnan harrastaminen ei itselle tuota hankaluuksia, mutta sen epäsäännöllisyys aiheuttaa päänvaivaa.

Ruokavalio kuuluu puolestaan olennaisesti yleiseen hyvinvointiin, liikunnan ja hyvän unen lisäksi. Tiedän paljon ruoasta: rakastan sen laittamista, siitä puhumista ja hyvässä seurassa nauttimisesta. Koen, että olen hyvin tietoinen siitä, miten pitäisi syödä, mutten ole tähän syksyyn mennessä löytänyt oikeaa reseptiä siihen. Olen syönyt ravintorikasta ruokaa ja jos olen kokenut että minulla olisi tarve esimerkiksi laihtua, olen vähentänyt syömistä, lisännyt liikuntaa, jolloin jossain vaiheessa energiatasoni tippuvat ja urheilu jää ja olen taas lähes alkupisteessä.

Tämä valmennus ei ole tuonut tietooni mitään maata mullistavaa, mutta olen ehkä onnistunut löytämään minun vireystasapainolleni reseptin. Ensimmäinen askel on hyvän unen resepti eli tässä tapauksessa magnesium-lisäravinne. Otan iltaisin pari kapselia ja nukun paremmin kuin hetkeen. Tätä olen suositellut lähipiirillenikin ja moni on todennut samoin; toimii. Kun unen laatu saatiin kuntoon, toinen askel oli ruokavalio muutokset. Itse keskityin proteiinin saantiin; proteiinia joka aterialla, varsinkin aamulla. Olen ottanut kasviperäisiä proteiinijauheita päivittäiseen käyttöön, lisännyt niitä smoothien tai pannukakkujen sekaan ja huomannut, ettei makeanhimo ja jatkuva napostelu ole enää ollut tarpeen. Olen todennut, että 20g proteiinia per ateria on yllättävän paljon. Yksi kanamuna sisältää esimerkiksi vain 6g per kappale. Proteiinin saannin olen aina liittänyt fitness-urheiluun ja lihasten kasvattamiseen, mutta ihan näin tavallisena hyvänolon liikkujana on se ollut ilmeisen tarpeellista. Aineenvaihdunta pysyy yllä ja energiatasot tasapainossa. Olen proteiinin lisäämisen ohella lisännyt hyvien rasvojen saantia (mm. pähkinöitä, öljyjä, avokadoa) sekä vähentänyt vilja- ja maitotuotteita. Olen tehnyt ruokavaliomuutokset hiljalleen, mutten ehdottomasti. Syön fiiliksellä, mutta pyrin tekemään minulle oikeita valintoja arjen haasteiden keskellä. Koen, että nyt tiedän, mikä minulle sopii. Syön tarpeeksi, oikeaa ruokaa ja olen jaksanut pitää liikuntaharrastuksiani yllä ja nukkunut hyvin.

Hyvinvointi ei ole ydinfysiikkaa, niinkuin monessa naistenlenhdessäkin on todettu. Kannattaa oikeasti tarttua yhteen muutokseen kerrallaan ja kokeilla vaikka itselle radikaalejakin muutoksia. Kannattaa kyseenalaistaa yleisesti opetettuja ravintosuosituksia ja kuunnella kehoa, kyllä se tietää – viimeistään sitten, kun tasapaino on löytynyt. Kannattaa nauttia ravintorikasta värikästä ruokaa, sesonkien mukaan. Lisätä ruokavalioon ehkä muutamia ravintolisiä (magnesium, d-vitamiini), kaikkea kun ei nykyruokavaliosta ole mahdollista saada tarpeeksi. Itselle tämä kaikki on tehnyt sen tarvittavan positiivisen muutoksen vireystasapainoon, suosittelen suurella lämmöllä.

Kirpeetä alkutalvea, kyllä tää tästä.

Mariikka
Kommentointi on suljettu.