Tulisiko annos stressinhallintaa juuri nyt tarpeeseen?

relaxed-fit

Arkihuolesi kaikki heitä… Yeah, right. Joulukuu on aikaa, jolloin tulisi unohtaa kiire ja keskittyä olennaiseen. Ainakin haavekuvissa. Todellisuudessa monelle joulu aiheuttaa stressiä ja sen järjestämisestä otetaan paineita. Ääritilanteessa joulunalusaika menee ihan juoksemiseksi.

Kun olemme stressaantuneita, kroppamme siirtyy taistele tai pakene –tilaan, jossa henkiinjääminen on ainoa tavoite. Tutkijoiden mukaan stressi voi olla hyvänlaista ja parhaimmillaan se auttaa suorituksessa. Oli se sitten lahjavuoren paketointirasti viime minuutilla tai pukkishown mestarointi jännittyneelle pikkuväelle.

Kaisa Jaakkolan mukaan ongelma on kuitenkin nykyajan kroonistunut stressi. Tällöin stressi seuraa meitä päivittäin kaikkialle kiireen, täysien sähköpostilaatikoiden, rahahuolien, itsellemme asettamiemme vaatimusten ja kaikkialla olevan melun ja kemikaalikuorman muodossa.

– Valmennuksessa monet kysyvät, missä menee hyvän ja huonon stressin raja, mutta tämän pitää jokaisen itse selvittää, kertoo Kaisa.

Stressi pistää automaattivaihteen silmään

Kaisan mukaan stressin aikana kehon normaalit elintoiminnot eivät toimi täydellä teholla. Elimistön ensisijainen tavoite on pitää meidät hengissä stressitilanteessa. Esimerkiksi ruoansulatusta ja sukuhormonien tuotantoa painetaan alaspäin, sillä vaaran hetkellä tällaiset toiminnot eivät ole olennaisia.

Krooninen stressi häiritsee hormonitoimintaa ja vaikuttaa suoliston bakteeritasapainoon haitallisesti. Stressi voi ilmetä myös väsymyksenä, päänsärkyinä tai mielialanvaihteluina, iho-oireina, flunssaherkkyytenä tai lähes minä muuna oireena tahansa.

– Et voi poistaa kaikkea elämän stressiä, mutta voit auttaa kehoasi kestämään sitä ja oppia suhtautumaan stressiin tarkoituksenmukaisemmalla tavalla!

Koska kiireisessä arjessa arjen tapamme tippuvat ns. suorittavalle tasolle tai totaaliselle automaatiolle, olisi valmentajien mukaan järkevää opetella tapoja, jotka edistävät terveyttä ja joiden toteuttamiseen ei tarvita selkärankaa.

Lievitä kehon stressiä syömällä, liikkumalla ja lepäämällä oikein

Tärkeintä on oppia hallitsemaan omaa stressikuormaa niin, että kokonaisrasitus on sinulle sopiva. Ensin on tärkeintä olla itselleen rehellinen ja kartoittaa elämän stressitekijät.

– Stressikuormasi ja sietokykysi ovat muuttuvia ja siksi jaksamistaan on hyvä kartoittaa säännöllisesti.

Kaisan mukaan kehon stressiä voi parhaiten lievittää syömällä ravinnetiheää, aitoa ruokaa ja hoitamalla vatsaa poistamalla ruokavaliosta suolistoa ärsyttävät aineet. Suoliston hyvinvointi on kehon stressin minimoimisen a ja o. Ruoanlaitossa ennakointi on valttia ja yksinkertaisuus kaunista. Tärkeää on myös hyvät unet sekä riittävä liikunta ja liiallisen istumisen välttäminen.

– Aloita kuitenkin yhdestä asiasta kerrallaan, olipa se sitten ravinto, uni tai liikunta. Älä yritä muuttaa kaikkia kerralla – se on nimittäin kaikkein varmin tapa epäonnistua! Laita kaikki energiasi yhden asian muutokseen. Ota seuraava asia suurennuslasin alle vasta kun tunnet, että edellisen osalta uusista jutuista on alkanut tulla automaattisia tapoja, neuvoo Kaisa.

Ota OP:n vinkeillä stressistä ote!

1

Unta palloon.

Nuku joka yö ainakin 7,5 tuntia. Iltaisin tietokone ja televisio kiinni tuntia ennen nukkumaanmenoa.

2

Hengitä.

Edes kerran päivässä 2 minuutin ajan hitaasti. Hengähdyshetkiä –sivustolta voit hakea täsmälääkkeitä palautumiseen ja kehon stressioireiden torjuntaan.

3

Protskua pataan!

Syö proteiinia ja marjoja sisältävä aamupala: annos munia, lihaa, kalaa tai raejuustoa ja 200g mitä tahansa kotimaisia marjoja. Aamupuuro iltaan!

4

Tankkaa ravinteita.

Käytä viherjauhetta, ota aamulla B-complex, kalaöljyä aterioille jaettuna 5kpl ja magnesiumia iltaisin ainakin 500mg.

vitospallo

Lähde liikkeelle.

Harrasta rakentavaa liikuntaa: lihas ei pysy pyytämättä. Kahdesti viikossa 20-30min hien nostattava painoharjoittelu salilla. Tarvittaessa optimoi. Esim. 1h treenin (johon ei ole aikaa) sijaan niin paljon kävelyä ja seisomista päivään kuin mahdollista tai 15min intensiivinen voimaharjoitus.

Kommentointi on suljettu.